Hoe wordt het onderwijs voor mijn kind georganiseerd?
Het onderwijs op het IKEC de Zevensprong is verdeeld in domeinen. Hierover later meer...
Groepsindeling
De leerlingen worden binnen de domeinen ingedeeld in groepen.
Bij de groepsindeling wordt zorgvuldig gekeken naar leeftijd, onderwijsbehoefte en dynamiek; oftewel: wie past goed bij wie en hoe bieden we, naast goed onderwijs, de meeste kans op een prettige sociale omgeving.
De groepsleerkracht
De groepsleerkracht draagt de verantwoording voor de groep.
Alle groepsleerkrachten zijn geschoold in het verzorgen van onderwijsaanbod voor zeer moeilijk lerende kinderen. Zij zijn het aanspreekpunt van de ouders/verzorgers van onze leerlingen. De groepsleerkrachten worden ondersteund door domeinassistenten en stagiaires van relevante opleidingen.
De domeinassistent
De domeinassistenten hebben een onderwijsondersteunende, verzorgende en huishoudelijke taak.
Domeinassistenten hebben een relevante opleiding en zijn daarnaast gecertificeerd om voorbehouden medische handelingen te mogen uitvoeren, zoals bijvoorbeeld bloedsuikergehaltecontrole en insuline toedienen.
De groepscoach
De groepscoach is als een coach voor de leerkrachten.
Hij of zij begeleidt de leerkrachten bij het omgaan met de leerlingen en de organisatie van de klas. Ook ondersteunt de groepscoach de leerkrachten bij het maken en werken met individuele en kortdurende handelingsplannen, neemt deel aan de groepsbespreking en denkt mee over nieuwe methodes en werkwijzen. De groepscoach is de link naar ons ondersteuningsteam.
Ondersteuningsteam
Alle scholen voor speciaal (basis) onderwijs hebben een ondersteuningsteam (OT).
Op onze school maken de teamleider, de groepscoach, de schoolarts, de maatschappelijk deskundige, de psycholoog en de orthopedagoog daar deel van uit. Tijdens de besprekingen van het OT worden vragen en problemen vanuit de leerlingbespreking besproken en worden oplossingen bedacht.
Gedragswetenschapper
Een gedragswetenschapper (psycholoog of orthopedagoog) op het IKEC de Zevensprong werkt samen met leerkrachten, ouders en andere specialisten om de ontwikkeling en het welzijn van kinderen te ondersteunen.
De gedragswetenschapper onderzoekt wat een kind nodig heeft om zich goed te kunnen voelen en leren. Dit wordt gedaan door middel van psychologisch onderzoek, observaties en verklarende analyse. De gedragswetenschapper vertaalt dit naar praktische adviezen. Daarbij kijkt zij niet alleen naar het gedrag, maar ook naar de achterliggende oorzaken, zoals cognitieve capaciteiten, prikkelverwerking, emoties of de omgeving. Samen met het team wordt gewerkt aan een veilige, voorspelbare en stimulerende leeromgeving, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. De gedragswetenschapper neemt hiervoor deel aan o.a. de commissie van begeleiding (CVB) en het ondersteuningsteam (OT)en houdt zich bezig met beleidsvorming.
Schoolmaatschappelijk werk
Ouders en leerlingen kunnen met al hun vragen bij de schoolmatschappelijk werker terecht.
Een vraag kan op veel gebieden liggen. Bijvoorbeeld als het thuis niet lekker loopt, als u voorzieningen of zorg wilt aanvragen, of als u vragen hebt over de toekomst van uw kind. Als u vragen heeft kunt u contact opnemen met Maaike Dikstaal: maaike.dikstaal@trigoon.wf. Telefoon: 06-44885737. Daarnaast wordt samengewerkt met externe specialisten, die hun werk doen binnen de school. Bijvoorbeeld de logopedist, de jeugdarts en de fysiotherapeut
