Jeugdhulp
Jeugdhulp IKEC de Zevensprong
De rol van jeugdhulp binnen het IKEC
Alle betrokken partijen binnen het IKEC werken intensief samen vanuit één gedeelde visie. Dit betekent dat alle medewerkers de kinderen op dezelfde manier benaderen. De kernwaarden van deze benadering zijn veiligheid, respect, vertrouwen en samenwerking. De kracht van het IKEC is dat alle kennis op het gebied van gespecialiseerd onderwijs, zorg en kinderopvang samenkomt. Er is sprake van een integrale werkwijze waar de jeugdhulp onderdeel van uitmaakt. Deze integrale werkwijze komt terug in het basisprogramma voor alle kinderen waarbij een aanbod wordt verzorgd van onderwijs, opvang en preventieve jeugdhulp. Preventieve jeugdhulp betekent dat jeugdhulpmedewerkers in het centrum op alle domeinen aanwezig zijn en laagdrempelig medewerkers en kinderen ondersteunen gericht op het stabiliseren van gedrag, het welbevinden en de veiligheid van de kinderen.
Integrale samenwerking
De jeugdhulpmedewerkers binnen het IKEC hebben ruime ervaring in het werken met kinderen in een groep en hun ouder(s)/gezin. Ze kijken naar de sociaal emotionele behoeften van het kind en sluiten aan bij de belevingswereld en de ontwikkeling. Van daaruit kijken ze naar het gedrag; waar dit vandaan komt, waar het voor staat en wat het kind er eigenlijk mee zegt. De jeugdhulpmedewerkers zijn onderdeel van het integrale team en hun expertise wordt voor alle kinderen in verschillende mate ingezet. De jeugdhulpmedewerker draagt inzichten en werkwijze over de aanpak van het kind of de groep over aan leerkrachten/ pedagogisch medewerkers en andere medewerkers binnen het IKEC. Op hun beurt delen andere medewerkers hun expertise weer met de jeugdhulpmedewerkers. Zo ontstaat er een gelijkwaardige samenwerking. Binnen het basisprogramma van het IKEC krijgen de kinderen onderwijs, opvang en preventieve jeugdhulp aangeboden.
Extra ondersteuningsmogelijkheden jeugdhulp
Voor de kinderen die dat nodig hebben is er een breed aanbod van extra ondersteuningsmogelijkheden vanuit de jeugdhulp binnen de groep van het kind. Het kan gaan om individuele begeleiding, begeleiding van een gezinscoach en of de inzet van een onderwijs-zorgarrangement. Een onderwijs-zorgarrangement betekent dat onderwijs en jeugdhulp een gezamenlijk programma aanbieden. Als een kind gebruik gaat maken van een onderwijs-zorgarrangement of als individuele jeugdhulp opgestart gaat worden dan geven ouder(s)/ verzorger(s) hier altijd schriftelijk toestemming voor.
De betreffende begeleiding wordt zoveel mogelijk binnen de dagelijkse routine van de groep aangeboden. Binnen de begeleiding wordt er gewerkt aan de individuele doelen van het kind die samen met ouder(s)/verzorger(s) zijn opgesteld. Het kan bijvoorbeeld gaan om het aanleren van vaardigheden, het verbeteren van het zelfvertrouwen, het verminderen van gedragsproblemen of het leren omgaan met prikkels en stress.
Er wordt systeemgericht gewerkt met de kinderen middels een trauma- en hechting sensitieve aanpak. Voor jonge kinderen wordt de methodiek Floorplay ingezet. Dit is een ontwikkelingsgerichte spelmethodiek die zich richt op het versterken van de betrokkenheid en gerichtheid van het kind en zijn/ haar omgeving. De interesses van het kind staan voorop. In de systeemgerichte visie staat niet alleen het kind centraal maar ook de context waarbinnen het functioneert, bijvoorbeeld het gezin en het IKEC. De ondersteuning is gericht
op de vragen van ouders m.b.t. de ontwikkeling van het kind en de opvoeding. De jeugdhulpmedewerker of de gezinscoach biedt ondersteuning aan ouder(s)/verzorger(s) gericht op de specifieke ontwikkeling van het kind.
De jeugdhulpmedewerkers krijgen begeleiding en coaching van een geregistreerde gedragswetenschapper vanuit jeugdhulp. Deze gedragswetenschapper vervult een coördinerende rol m.b.t het integrale werken en kan indien nodig diagnostische werkzaamheden uitvoeren zoals het afnemen van intelligentieonderzoek, onderzoek naar de sociaal- emotionele ontwikkeling van een kind of ontwikkelingsstoornissen.
